Topošo speciālistu pieprasījuma un piedāvājuma nesakritība izglītībā un nozarē

Topošo speciālistu pieprasījuma un piedāvājuma nesakritība izglītībā un nozarē
Kas strādās un kādu kvalitāti varēs piedāvāt Latvijas uzņēmumos pēc gadiem 5 un vairāk?

Pēdējo gadu Latvijas skolēnu centralizēto eksāmenu vidējo vērtējumu zemais līmenis eksaktajās zinātnēs un trūkstošo speciālistu skaits inženierzinātņu nozaru uzņēmumos liecina, ka tieši šodien ir pēdējais laiks, lai ieguldītu izglītībā ilgtermiņā.

Kā liecina skaudrie statistikas dati, tad Latvijas Metālapstrādes un Mašīnbūves nozarē jau šobrīd ir nodarbināti 23 516 cilvēku (skatīt attēlus), tomēr joprojām uzņēmumos trūkst ap 19% augstākā līmeņa profesionāļi no augstākās izglītības iestādēm un apmēram 32% profesionāļi no koledžām un profesionālās izglītības iestādēm.

Attēlā pa labi: esošā strādājošo struktūra pa kategorijām (% no kopējā strādājošo skaita). Attēlā pa kreisi: trūkstošie speciālisti pa kategorijām (% no pašreizējā strādājošo skaita).

Savukārt, apskatot 2015.gada centralizēto eksāmenu vidējos vērtējumus Latvijā, var secināt, ka šī situācija tik drīz nevar uzlaboties. Pēc Valsts izglītības satura centra statistikas datiem redzams, ka pēdējos gadus jaunieši beidz 12.klasi ar viduvējiem vai vājiem rezultātiem eksaktajās zinātnēs, ieskaitot:

  • Matemātiku ar vidējo vērtējumu 4,4 (kārtoja – 14 616);
  • Fiziku ar vidējo vērtējumu 5,0 (kārtoja - 963);
  • Ķīmiju ar vidējo vērtējumu 6,6 (kārtoja – 529).

Tas liek uzdot jautājumus – “Kas strādās un kādu kvalitāti varēs piedāvāt Latvijas uzņēmumos pēc gadiem 5 un vairāk? Kāpēc jauniešiem nav motivācijas?

Stereotipiski ir novelt visu vainu uz jauniešu uzmanības trūkumu tehnoloģiskā progresa dēļ, taču, iespējams, tas ir jāprot izmantot savā labā – pielietot tehnoloģijas un citas metodes, lai piesaistītu skolēnu interesi nozares aktualitātēm. Dot topošai Latvijas nākotnei iespēju jau tagad ieskatīties uzņēmumu realitātē, sākot ar rokas izmēģināšanu dažādos pulciņos, beidzot ar ekskursijām vai prakses vietām Latvijas uzņēmumos.

Mēs apzināmies, ka labvēlīgākas situācijas izveidei nepieciešams radikāli mainīt izglītības sistēmu, un tam ir nepieciešams laiks. Jauniešus nepieciešams jau savlaicīgi iepazīstināt ar nozarē esošajām profesijām un iespējām tajās, kā arī veicināt duālās izglītības attīstību.

Tāpēc mēs uzsākām TehnoBusa koncepciju, pārņemot apmācību metodiku un aprīkojumu no Vācijas partnera Nordmetall, kam ir 20 gadu veiksmīga pieredze šādu aktivitāšu īstenošanā Vācijā. Mēs vēlamies attīstīt sadarbību starp izglītības iestādēm, darba devējiem un jauniešiem arī šeit, Latvijā, modinot interesei par inženierzinātnēm.


Atgriezties uz sarakstu